Har märkt under en längre tid att ”klicket” från bränsleavstängningsreläet (sitter precis vid säkringsdosan) och ventilen i förgasaren när man stänger av motorn inte längre hörs. Kollade först att ventilen fungerade och det gjorde den, det gjorde jag genom att ta av höljet på relät och sedan ”stänga” relät manuellt och då hördes tydligt klickande från förgasaren.
Tänkte först att det kanske var kondensatorn som var slut (40år gammal) så jag beställde en ny och bytte och testade igen men inget liv i relät.
Tog då en liten transformator som gav 12V och matade direkt på reläts spole för att se om relät skulle aktiveras men inget hände, mätte sedan med multimeter och fick inget utslag på varken ohm eller sluten krets. Så det mesta pekade på att spolen var trasig någonstans efter lindningen, visste inte riktigt hur jag skulle göra så projektet hamnade på is ett tag.
Relät går visserligen fortfarande att få tag i men kostar dock över 1000kr (>100€) och det är lite för saftigt för ett relä som dessutom inte är direkt nödvändigt för bilen eller motorns funktion, då det går utmärkt att köra utan det. Det enda det har till uppgift är att aktivera ventilen under förgasaren som i sin tur stänger av bränsletillförseln i förgasaren när man stänger av motorn, så att inget bränsle sugs in i motorn innan den har helt stannat, från det att man vrider av tändningen. Vilket kan förhindra att motorn ”eftergår” om den är riktigt varm samt att man kanske sparar några droppar bränsle varje gång motorn stängs av.
Bestämde mig för att göra ett försök att laga spolen, så med lite milt våld fick jag lös spolen och dess hållare från kretskortet. Fick sedan knacka sönder lite av nitningen på undersidan av spolen, tillräckligt för att kunna snurra på spolen med tummen och sedan linda upp koppartråden på ett batteri. När jag hade lyckats linda av hela spolen stod det klart varför relät inte fungerade. Sista varvet var koppartråden av på flera ställen, svartbränd till och med.
Sedan började det mödosamma arbetet att linda tillbaka koppartråden på spolen och det gick inte smärtfritt och inte på första försöket 🙂
Koppartråden är dessutom väldigt tunn, så det gäller att vara försiktig och ha gott om tålamod!
Tror det krävdes tre eller fyra försök innan det blev bra, så man hann få lite blåsor på tummen.
Hade dock oturen att knäcka gröna motståndet på höger sida om kondensatorn, så fick beställa nytt och passade då på att beställa nya motstånd av de andra på kretskortet i fall att. Däremot beställde jag inga nya dioder eller transistor då jag inte kunde få fram några specifikationer på dem.
När det var ihop monterat så var det dags att testa igen men det fungerade fortfarande inte.
Fick hjälp av brorsan att rita upp relät i ett program för att bättre förstå hur relät fungerade och efter lite hårslitande och multimätning så visade det sig att dioden vid gröna motståndet (på höger sida om kondensatorn) var trasig. Det visade sig också att spolen repellerade istället för att attrahera vilket gör att den inte sluter kretsen, så blev tvungen att lossa på relä delen igen och växla på trådarna från spolen. Sedan var ju den stora frågan vilken typ/sort dioden var och efter mycket sökande så bestämde jag mig för att testa diod 1N4148 från Kjell.com och voilá, relät fungerade!
Diodens funktion är att blixtsnabbt tömma kondensatorn som aktiverar relät och sedan spärra tömningen så att kondensatorn laddas upp (tar några sekunder) och när den är fulladdad släpper relät och ventilen under förgasaren öppnas.