Har bytt kupéfläkt på gamla Mercan, för den gamla fläkten lät som en mindre gruskross, först bara på vintern men nu även på sommaren och den lät även om den var avstängd om man körde 70km/h och uppåt p.g.a. fartvinden. Detta jobb tar lite tid så man får inte ha bråttom.
Först tappade jag ut kylarvattnet eftersom värmepaketet måste flyttas på en hel del för att kunna få ut fläkten. Sedan var det bara att demontera inredningen, tur att det är en gammal bil, väldigt lite kablage och relativt enkel konstruktion med synliga skruvar som gör det lätt att plocka isär men även att sätta ihop.
Man får vara beredd på att det är väldigt trångt att överhuvudtaget få värmepaketslådan åt något håll alls, så det gäller att ha tålamod. Fick även ta bort handskfacket för bättre åtkomst. Sedan måste friskluftsgallret tas bort för att kunna ta lös anslutningen för fläkten som sitter med två skruvar strax ovanför bromsservon. Men förr eller senare så kommer den skyldige ut!
Som synes, så har Mercedes ny design på fläkten, bladen är större och täcker nu hela öppningen och verkar blåsa lite mera luft. Sedan ”anslutningsboxen” för fläkten som gör att man måste ta bort friskluftsgallret.
Ingen rost här som tur var!
Gick ganska bra att få ut värmepaketslådan tillräckligt för att få ut den gamla fläkten och sätta in den nya men när jag skulle montera tillbaka värmepaketslådan gick det sämre, så jag fick demontera ventilationsreglaget (för värmepaketslådan tog i på baksidan av den) och då gick det lite bättre men fortfarande väldigt trångt och trögt att få ”lådan” på plats, så även här krävs en hel del tålamod innan det är klart!
Nya fläkten äntligen på plats!
Sedan var det bara att göra resten i omvänd ordning med mycket tålamod för värmepaketslådan, även för spjällhuset som ska sitta under ”lådan”. Även en hel del jobb med att få tillbaka friskluftsgallret då den har gummilister som ska kilas in under vindrutans kromlist. Ännu ett tålamodskrävande jobb var gummimanschetterna för värmepaketets rör genom torpedväggen. Sista jobbet var att fylla på ny kylarvätska och sedan var det klart!
Nästa jobb är byte av framskärm, när det nu blir…