Lite jobb med Mercan…

Har i sommar haft lite renoveringsjobb med Mercan. Först var byte av bussningar för krängningshämmaren och som synes var bussningarna inte i så värst bra skick:

Jobb med Mercan-01.jpg
Jobb med Mercan-02.jpg

De nya på plats:

Jobb med Mercan-03.jpg
Jobb med Mercan-04.jpg

Passade även på att oljepensla hjulhusen:

Jobb med Mercan-05.jpg
Jobb med Mercan-06.jpg

Sedan kom nästa jobb, rosthål i nedre bärarmen på höger sida och visste inte riktigt hur jag skulle göra, för en ny bärarm kostar 12 000:-, finns inga pirattillverkade heller och sökning på bildelsbasen.se gav inga resultat, fanns bara övre bärarmar. För skojs skull gjorde jag ett besök på bilskroten i stan (som de senaste gångerna jag varit där inte haft någon ”kompakt” Merca) och tro det eller ej men där stod två stycken ”kompakt” Mercor och ena hade ovanligt fräscha nedre bärarmar (kanske bytt någon gång?), kan man ju snacka om tur! Ett problem fanns dock, att ta lös fjädrarna och det är inte helt enkelt på dessa Mercor då det inte går att använda vanliga fjäderklämmor, så jag fick införskaffa ett special verktyg på Biltema, dock egentligen för de bakre fjädrarna men vänder man verktyget upp och ner så går det bra att använda 🙂

Jobb med Mercan-08.jpg
Jobb med Mercan-07.jpg

Makalös kvalité på stötdämparna eller vad sägs om 32år och ca 30 000mil och de fungerar alldeles utmärkt än!

Jobb med Mercan-09.jpg

Här syns ”nya” och gamla bärarmen och rostskadorna på gamla armen, problemet är stötdämparinfästningsområdet där det fastnar jord, grus och sand och det är ju som gjort för att lagra fukt och skapa rost:

Jobb med Mercan-10.jpg
Jobb med Mercan-11.jpg

Sedan fick jag lite extra jobb då en av bultarna till bärarmsinfästningen på donator bilen hade rostat ihop med bussningen, så det blev att införskaffa nya bussningar:

Jobb med Mercan-12.jpg

Mer jobb blev det :-), visade sig att kulleden på ”nya” armen var väldigt glapp, som troligen berodde på detta (torrt hårt fett):

Jobb med Mercan-14.jpg

Jamen då tar vi kulleden från gamla armen (som tro det eller ej var glappfri trots 36år och ca 37 000mil, snacka om kvalité!) men det ville sig inte, visade sig att den var 0,4mm mindre än kulleden som satt på ”nya” armen!

Jobb med Mercan-13.jpg

Så det var bara att införskaffa en ny kulled som passade, som tur var! Och sedan lite rostskydd på:

Jobb med Mercan-15.jpg

Och tillslut kom allt på plats igen:

Jobb med Mercan-16.jpg
Jobb med Mercan-17.jpg

Blir nog att byta på andra sidan också nästa år, tog nämligen reda på båda armarna och fjädrarna från donatorn.