Har jobbat en hel del med ”gamla bettan” de senaste veckorna, med bränsletanken, eftersom bränsleslangarna började vara dåliga, speciellt slangarna för tank-ventilationen och dessa gick inte att komma åt att byta med tanken på plats, så det var bara att plocka ned tanken. De flesta av slangarna var original, så de har ju hållit rätt länge! Troligtvis är detta tack vare Tectyl behandlingen som gjordes för ca 25år sedan, vilket kapslade in slangarna så att de skyddades från att torka och spricka.
Fick dock beställa en slang hos Mercedes, för en av anslutningarna på tanken är 12mm som sedan går över till ett 8mm’s rör, så det behövdes en specialslang, de andra anslutningarna är dock standard 8mm samt 5mm för ventileringen.
Tanken behövdes verkligen fräschas upp, hade det lämnats några år till hade det nog vart fullt med hål i tanken av rosten, så det var i grevens tid som man brukar säga 🙂
Slipad och klar för rostskyddande grundfärg:
Draget var tvunget att plockas bort för att tanken skulle kunna tas ned, så jag passade på att renskrapa, slipa och måla det också, ingen idé att fuska när man liks håller på 🙂
Fick även slipa lite rost på undersidan av bagagegolvet, som inte syntes när tanken satt på plats.
Har också renskrapat undersidan av tanken från underredsmassa samt slipat och målat (översidan hade i princip ingen underredsmassa alls. Alla grejer har målats två varv med rostskyddande grundfärg och två varv med svart lackfärg och ska slutligen få ett eller två varv underredsmassa från sprayburk.
Även gjort en del andra slipjobb, bl.a. bakre tank-upphängningen och plåt/skärmkant under bakre kofångaren:
Nu är det snart klart efter drygt tre veckors jobb, det som är kvar är målning med lackfärg på ovansidan av tanken och applicering av underredsmassa på tanken samt några ställen under bilen, sedan är det bara att montera tillbaks allt.